Rss Feed

أحاسيس .. ولكنها مميزة

وحيدة هى جدا ََ َ رغم ازدحام المكان.. مكتنفة بروحها فى خلوتها تلك..تجلس هادئة تماما ,على شفتيها شبه ابتسامة .. تشعر أن مشاعرها تبث أشعة ذهبية حولها ..بداخلها..تتمايل روحها فى رقة ..تغمرها أحاسيس قوية ..انها أحاسيس الحب والشجن العذب .

ولكن لمن؟
لا تسأل نفسها أبدا هذا السؤال;لأنها تعرف أنها هكذا فحسب.. تعرف أن عاطفتها ليست موجهة لأحد وهذه هى نقطة تميزها التى تحبها..تداعب باحدى يديها الأخرى ,تهفو كعادتها الى الورقة والقلم ..تؤرجح احدى ساقيها المرفوعة فوق الأخرى بهدوء ,تشعر أنها تضحك بعمق من داخلها ..تمسك بعزيزيها "الورقة والقلم"وهى تعرف أنها لن تكتب شيئا على الأرجح ..فقط ستدندن لهما ;ستمرر القلم على الورقة فى خطوط عشوائية تحاول أن تجعل منهم شيئا جماليا حساسا,تكتب مقاطع مستها من أغانِِِِِِِِِِ متنوعة بجانب خطوطها تلك..توشك ان تسمع موسيقى هادئة حالمة تبعث من داخلها أيضا,تشعر بتميزها..برقتها..بعشق يذوب فيها وتذوب فيه. وقتها تعرف من هى ,وتتوه حيرتها وشكوكها بعيدا عنها .. وقتها تبصر بوضوح حقيقة ذاتها وتهدأ نفسها المضطربة ,وتغدو أحزانها أمرا هيّنا,أو أفضل من ذلك ;تغدو خبرات ذات ألم طفيف تسعد بها وفى استغراقها فى تأمل أحاسيسها تلك وسحرها,تتسائل :هل يشعر الناس بحالها تلك حقا؟تتسائل بعمق:هل هناك من يفهم حركة يديها تلك ؟هل هناك من يستطيع حقا ترجمة نظرة عينيها هذه؟؟هل هناك من يشعر بتفرد كيانها؟هل هناك من يسمع تلك الموسيقى الصاخبة أحيانا العميقة التى تنبثق من داخلها؟؟هل هناك من يقدّر كل ذلك ;من يقدّر كل ما يخصها..يستشعره..يفهمه..؟؟وبعيدا عن الناس .. تعرف انه اذا جاء "هو"ونظر اليها ;فان ردة فعله ستختلف كلية عمّن سواه ;لأنه سيعرف ما تعنيه تلك النظرة لهذا الكيان ..سيعرفها من أول نظرة ..سيوقن أنه أمضى معها أزمانا طويلة قبل هذا الحين,ستدمع عيناه حين تدمع عيناها اذ التقيا..وسيكون أول شئ ترد به على نظرته التى تعرفها جيدا.."أين كنت؟..تأخرت كثيرا لو تعلم
...
moony
25-4-2007
2:43 AM

18 comments:

خيرالدين said...

اول تعليق انه شرف احسد عليه
جسدتى شعور الحيره بكل ابداع لكن استوقفنى تصويرك لانعزالها عن كل من وما يحيط بها الحب ليس كذلك سيدتى فقد نفيق فى يوم من الايام لنجد الحبيب انصرف وترك لنا احباء اخرين نسيناهم وتجاهلناهم
كلنا هذا الشخص الذى ينتظر الحبيب القادم ليفهمنا.. يعوضنا عن بعض مانعانى لا يحتاج كلماتنا فى وجود النظرات ويحتاج كلماتنا فى بعض الاوقات امرأة بمثل هذه الرقه لا تنتظر ابدا وان انتظرت لن تنتظر طويلا

moony said...

e7na:
السلام عليكم:يافندم انا اللى ليا الشرف بمتابعتك.ومتشكرة قوى على كلام حضرتك..
بالنسبة لموضوع انعزالها عما ومن حولها فاسمحلى اوضحك الصورةاللى هتخليك تشوف البوست بشكل تانى خالص
الحالة اللى انا كنت بتكلم عنها هنا بصراحة مش حالةحب ..اقصدانى مش كنت بتكلم عن بنت قاعدةلوحدها بتعيش مشاعر حب ..اللى انا كنت بتكلم عنه هنا هو "احد الاحايين والمشاعر الخاصة جدا"بمعنى انى كنت بحاول اوصف مشهدلبنوته وسط الناس لكنها مش معاهم خالص ..مختليةبنفسها بتداعبها مشاعر واحاسيس سحرية بلون القمر..مممم ممكن نقول انها حالة سعادة داخليةداخل معاها صفاء وتصالح مع النفس داخل مع الاحاسيس دى احاسيس حب بس مش موجهة لحد وده اللى كان بيزيد من زهوها;ان جواها المشاعر الجميلة والشفافةدى من غير ماتدخل بالفعل مملكة الحب مع فارسها ..الحالةدى حالةبنت بتتفرج على احاسيسها من جوة وفرحانةبسحرها ورقتها وتميزها.والبنت دى عارفة ان الشخص اللى بتدور عليه اول ماهيشوفها بس هيعرفها .. فبالتالى البوست ده مش عن الحب بشكل اساسى.سعيدة بزيارة حضرتك وبتعليقاتك التى بتعُبر النص . اتمنى يكون المعنى وصلك .
تحياتى

dandana said...

دا انا اللى عيط وانا بقرأ كلامك...
يااااه يابنتى على كلامك....
يمس شغاف الروح

الجزء دا عجبنى جدا..
;ستمرر القلم على الورقة فى خطوط عشوائية تحاول أن تجعل منهم شيئا جماليا حساسا,تكتب مقاطع مستها من أغانِِِِِِِِِِ متنوعة بجانب خطوطها تلك..توشك ان تسمع موسيقى هادئة حالمة تبعث من داخلها أيضا

رائع...

الجزء دا بقى...
انتى دخلتينى فيه...
تتسائل :هل يشعر الناس بحالها تلك حقا؟تتسائل بعمق:هل هناك من يفهم حركة يديها تلك ؟هل هناك من يستطيع حقا ترجمة نظرة عينيها هذه؟؟هل هناك من يشعر بتفرد كيانها؟هل هناك من يسمع تلك الموسيقى الصاخبة أحيانا العميقة التى تنبثق من داخلها؟؟....

خصوصا موضوع الموسيقى ...
احيانا اطوق لان حد يسمع موسيقاى الداخلية ...

رائعة جدا....


برافو بجد

moony said...

الرقيقة dandana
طب اقول ايه بس بعد الكلام ده كله.. خليتى وشى يحمر خالص.بجد متشكرة قوى على كلامك الجميل ده .وسعيدة جدا ان مش بس البوست وصلك ,لأ ده مسّ حاجات جواكى .سعيدة انى اتكلمت عن حد وعن حاجات بالخصوصية دى وبالقرب ده جواه ,وان تبقى فيه جمل معينة كمان علقّت معاه .شكرا لأنك اسعدتنى واتمنى متكونش دى آخر زيارة
نورتينى

أحمد سلامــة said...

جميل قوي قوي قوي الحوار النفسي ده يا موني
انه مش هسميها قصة ولا خزاطر عشان بجد ده عمل متفرد
لسه ما لوش إسم
جميلة قوي مصطلحاتك الجديدة " عزيزيها الورقة والقلم "
بجد انتي لون متفرد في الحاجات اللي قريتها من زمن
برافو

moony said...

أحمد سلامة:
بجد مش عارفة خالص اقولك ايه..فعلا لسانى عاجز عن الرد او الشكر ..بس عارف لما تتكلم عن حاجة جواك قوى ,مسّاك قوى قوى ,حاجة أو موود داخل فى تكوينك ومحدش واخد باله منه وبعد ماتتكلم عنه تلاقى حد كاتب التعليق اللى انت كتبته وحاسس بيه قوى كده , وحاسس كمان بتفرده اللى انت بتحاول تأكد عليه ؟ تصور ممكن يكون شعورك ايه؟
"حقا جعلتنى أحلق فى السماء بسعادة غامرة

بتاع الجاز said...

لمحه رائعه من الرومانسيه اجدها فى كلماتك البسيطه.والكلمات لها رنين خاص يحس به القلب. اشكرك على هذه الحاله التى جعلتينى بها وانا اقرا هذه المدونه.ويبدو اننى ساكون زائر دائم

moony said...

صابر وراضى :
انا اللى
متشكرة ليك قوى يافندم .وسعيدة انى قدرت انقلك لاحساس جميل وايجابى زى الاحساس ده.واتمنى فعلا انك متقطعش الزيارات ..شرفتنى

ساعه الغروب said...

بجد مش ممكن ؟؟؟؟
ازاى يعنى

؟؟؟؟
انتى عارفه انتى لو حد بيراقبنى وبيراقب تصرفاتى مش هتكتبى برضو عنى بالدقه دى اوى

مش ممكن بجد
اان مش مصدقه انى قريت الكلام دا برا الاجنده بتاعتى

مش ممكن؟؟
انتى متخيله مدى الصدمه اللى انا فيها

كلامك بجد بيصف كل ............انا حساها جوايا

معرفتش مكان النقط اقولك مشاعر ولا حركه ولا احساس

ازاى بجد؟؟

انا يمكن كتبت لناس كتير انى بلاقى نفسى اوى عندهم
يعنى اكتر من اربع مدونات


بس بجد هنا مش عارفه انا اول مره اندهش الى هذا الحد من توحد مشاعرى مع حد تانى

شكرا ليكى بجد
بكل ما املك من مشاعر كانت مكبوته ومش عارفه اقولها

شكرا ليكى

:)

ساعه الغروب said...

انا اسفه
اه انا تانى

بس اصلى نسيت اقولك

ارجوكى استمرى فى الكتابه

لانه عندى مشاعر كتير اوى اوى اوى مش عارفه اكتبها وعايزه انى افضفض بيها هنا بقلمك

شكرا ليكى تانى بجد

:)

moony said...

ساعة غروب :
بجد خلتينى ادمع .مش عارفة اقولك ايه فرحتى بكلامك وبالاحساس اللى حسستهولك متتوصفش .بجد كل كلمة قولتيها أسعدتنى جدا.سعيدة انى عبرت عنك "وفضفضت عنك "وده شرف ليا.واتمنى ان بوستاتى الجاية تساعد فى انها تفضفض عنك اكتر واكتر "فيه كام بوست فى حالة مخاض دلوقتى وده سر بقولهولك انت بس ,ههه .اتمنى انهم يعجبوكى ويمسوكى
انتظرى القادم ولا تحرمينى شرف الزيارة"وبلاش اسفة انا تانى "دى انتى تعلقى براحتك يافندم...
تحياتى
you`ve made my day,really ..

محمد مصطفى said...

أول زيارة ليا لكن حسيت بألفة مع المدونة يمكن لأن الحزن هو أقرب الخطوط الواصلة بين البشر
اممممممممممم
بصي أنا مقتنع بإن الحبيب المنتظر موجود في مكان ما بيحس بنفس المشاعر / نفس الافتقاد / مستني الحبيبة اللي بتحس بنفس المشاعر / نفس الافتقاد في نفس الوقت و انهم هيتقابلوا في وقت ما فعلا
ده في حكم اليقين عندي
لكن ساعات باحسبها من منظور مغاير شوية
هيحصل ايه لو ماتقابلوش
بدال هم ماتقابلوش لسه فلقاؤهم في علم الغيب
نصيحة انتظري القادم لكن ما تخليهوش هو كل بكرة لأنه لو مجاش و انتي مش شايفة بكرة من غيره هتخسري كتير جدا
تحياتي
بعد اذنك هاضيفك عندي
سلام

moony said...

مادو:أولا شرفتنى بالزيارة.ثانيا:أنا بحترم رأيك جدا ومتفقة معاك لحد كبير ..لكن أحب اقولك انهم اذا ما قُدّرش ليهم انهم يتقابلوا هيكون عليها عبء انها تتحمل أوقات كتيرة من غيره;فيها الافتقاد وفيها الاحتياج ,والاحتياج هنا مش بس للحب ,لأ لحاجات كتيرة ومتنوعة بيديها كيان واحد لشخصية واحدة.والاهم انها مش فى كل الاوقات هتكون قادرة انها تكمل نقص وجوده فى حياتها
بس انا معاك اننا مش لازم نعيش عشان حلم واحد بس ..وبكرر تانى ياجماعة زى ماقلت فى ردى على كومنت"احنا"البوست ده مش عن الحب بشكل اساسى,لأ دى حالة بنوته..ممكن ترجع لردى على "احنا" لو يهمك تعرف قصدى
واضافتك ليا دى شئ اشكر ثقتك عليه أكتر من الاستئذان..
شرفتنى بالزيارة واتمنى متكونش الاخيرة

Anonymous said...

أنا قالوص ، وأنتي ؟..... قوصرة أم عَـلة ؟

moony said...

حنين"": ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى ايه مش فاهمة حاجة؟؟

محمد مصطفى said...

معاكي حق المووع اختلف شوية بعد قراءة ردك على احنا
تحياتي

moony said...

مادو:
شكرا على اهتمامك .واتمنى انى اكون فعلا قدرت اوصل المعنى ..
تحياتى

Anonymous said...

عظيم ، لقد وجدت ما كنت لقد كانت تبحث عن