Rss Feed

أوقات أقضيها معك



...أريد أن أهتم بشئونك..أريد أن أستمع اليك وأنت تحكى لى ..أريد أن أحتوى همومك,بشدة
أريد أن أعرف مايدور فى خلدك.. أن أتسع لبوحك عن كل شئ..أريد أن أحتضن ألمك وضعفك..ستعصر دموعك
...قلبى ,ولكن لابد أن أكون هناك لأضمها ..أنا فقط
أحتاج لاحتياجك لى .. أحتاج لاهتمامى بك أنت ..أريد أن أكون بجانبك عندما تضيق بك الدنيا,كعادتها مع الناس جميعهم
..أن أستمع الى شكواك وبوحك .. أن أرى فيك الانسان بكل مافيه ,وأعنيها حقا..
أريد أن اكون معك اذا مافقدت أحدهم ,وغالبت دموعك لتؤثر شموخ الرجال ,ولكنى سأنظر اليك معاتبة ,تلك النظرة
التى ستخبرك أن.."ليس معى .. "أنا هنا" ولأجلك ..لن تحبس دموعك حبيبى عنّى أنا..تعرف جيد أنى لن أسيئ فهمها
.أقلل من شأنك لأجلها..ستخبرك أن تبوح بما تودعه حنايا القلب ويوجعك بين الضلوع ,ستغوص لتخرجه برفق وتفهم

...سترجوك أن تضع عنك ذلك الحمل الثقيل ياحبيبى .. لأنى سآبى الا أن أحمله عنك كاملا
أريد أن أكون معك عندما" يخذلك أحدهم" لأربت على يديك ..لاتعرف بعد ماتحمله نظراتى وأنا أستمع اليك فى شغف
.وحنان وتفهم

...أريد أن أكون معك عندما تخذلك المعانى الكبيرة كما خذلتنا جميعا .. وعندما تضطر لتأجيل الأحلام الجميلة
...أريد أن أكون معك عندما تضيق عليك نفسك ,عندما تحاصرك أسئلتها وأخطائها ,المرارة والذنوب و...و

...أريد أن اكون معك ..أريد ان أسمعك تعاتبنى .. وفى هذه الأحيان ستختلف نظرتك الىّ
لا أريد أن أكون تلك الصاخبة المجادلة العنيدة ,بل أريد أن يسحرنى الحب لأن أكون تلك الأميرة الهادئة المتفهمة جدا
...التى تعرف معنى وقيمة الصمت حينها,وأنه يحمل العديد من المعانى الرائعة ,وكفيل مع نظراتى بالرد عليك لتفهمنى
أن أكون الصديقة التى تستمع اليك بنفس التفهم والتقدير عندما تحكى لها عن شخص آخر
صدقنى..صدقنى أريد فقط أن أسمعك ..أن أكون بجانبك..بشدة ..أن أشاركك هذه الأوقات..وأعرف أنى سأنصهر
فى كل لحظة لا أكون معك فيها فى مثل هذه الأوقات.وسأموت حقا ان كانت هناك أخرى تفعل هذا معك,
ان أجادته وعشقت ذلك فيها ,فسأموت بأبشع الطرق فى كل لحظة أشعر فيها بذلك
وان فشلت فى أداء ذلك كما أرى أنا وأرغب.. فسأجنّ فى كل لحظة أراها فيها عاجزة عن فهمك أو مساعدتك ,راغبة
...بشدة أن أسحقها وأضع نفسى مكانها
..من بين كل حرف من تلك السطور تنطلق جملة واحدة ..


"أريد أن أكون معك حينها جدا ياحبيبى"


16 comments:

nour said...

المهم هو يريدك ان تكونى معه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مشاعرك رقيقه اوى و كتاباتك حساسه اوى اوى
و تعليقك عندى حسسنى ان احنا شبه بعض
تحيااااتى

moony said...

nour:
ممممم ..بصى بالنسبة للبوست هى كانت عايزة نتقله المشاعر دى بس ,وتصرحله بيها ..كانت حابه انها تعرض له جنة جواها ليه هو بس.مفكرتش فى حاجة تانية.دى الزاوية اللى بيتكلم عنها البوست ,أما اذا كنتى بتسألينى أنا فان شاء الله اذا كنت أنا فى الموقف ده فثقى أنه اذا حسيت ان ممكن الاجابة عن سؤالك ده ممكن تبقى لأ او فيها شك ,ثقى أنه حتى مش هيلاقى نظرة واحدة تنم له عن حرف من المكتوب فى البوست ..
سؤالك فعلا حيرنى وفاجئنى وده اللى خلانى اطول فى الرد .. اعذرينى
وشكرا على كلامك ..اتمنى نكون أصحاب .. تحياااااااااتى انا كمان

محمد مصطفى said...

الأهم في حالة قبوله
أن تمنحيه نفس الحقوق
الحب أن يشغل الآخر تفكيرنا و أن نعطيه الحق في أن نشغل تفكيره بنفس القدر
تحياتي

ناردين said...

جميل أن يكون حبيب الانسان صديقه أيضاً..
حقاً يكون هذا من حسن حظ المرء..
بجد احساسك جميل وخارج من القلب وبيوصل للقلب ببساطة

moony said...

مادو:هه؟؟احممم.. جميل انك بتسميها حقوق مش واجبات .. بجد راقية قوى نظرتك للنقطة دى "أن اعطيه حق العطاء..."مممم ...أمنحه نفس الحقوق؟.. مش عارفة اذا كنت دلوقتى هاقدر اعمل ده ولا لأ ,بس اللى انا متأكده منه انه اذا كسب ثقتى وامتلكنى أكيد هديله الحق ده ..قوى
شرفتنى بالزيارة بجد وسعيدةبمتابعتك ..ورأيك يهمنى..تحياتى

moony said...

ناردين:
عندك حق ..الصداقة دى هى اللى بتحافظ على الحب وبتديله مذاق لذيذ..متشكرة قوى على كلامك اتمنى متكونش آخر زيارة.. نورتينى

basma saghir said...

الله عليكي بجد
على فكرة ساعات بتبقى في افكار كتير بتمنى اعبر عنها لكن مش بقدر امسكها كلها يمكن علشان هي كتير ويمكن علشان انا مش بعرف اعبر كويس
بس لما بلاقي حد كاتب حاجة زي دي وقادر يوصل الي انا بفكر بيه وبحس بيه..متتصوريش بقدره قد ايه

استمري كدة دايما اكتبي من قلبك

أحمد سلامــة said...

أحتاج لاحتياجك لى
-----------------
الجملة دي تستاهلي سقفة كبيييييييييييره عليها
بجد الجملة دي لما الانسان بيفهمها كويس
بتفرق في حياته جدا
-----------------
اسلوبك وكلماتك عذبة ودقيقة ومتماسكة جدا
ممتازة
برافو عليكي
:)
------------------
واسف طبعا للتاخير السخيف
الامتحانات الاسخف لسه خلصانه

dandana said...

يمكنك ان تطلبى ما تشائين...تتمنى ما تشائين...
ولكن....
اذا لم تلتقوا فى نقطة ما...

ستصلين الى درجة الجنون...خاصة مع الرغبة الشديدة فى كلماتك....

و...
أحتاج لاحتياجك لى...هى اروع الجمل فى النص
تحياتى لكلماتك...ولكى

moony said...

بيسو:
مشكرة ليكى قوى ياسكراية على كلامك الحلو ده ,وسعيدة قوى ان البوست وصلك وعجبك .ومتشكرة قوى على تعبير "اكتبى من قلبك ده"...
بصى يابيسو بالنسبة للى قولتيه عن نفسك..لو فيه افكار كتييرة عاوزة تكتبيها ومش عارفة ,حاولى تركزى حتى لو هتكتبى عناوين رئيسية ليها فى هامش وبعدين تكملى,وانتى اذا ركزتى اصلا ومسكتى الورقة والقلم على طول هتلاقى اكتر الأفكار تميزا وتأثيرا عليكى ,بينطوا من جواكى على الورقة على طوول
وبلاش مبعرفش اعبر كويس ياقمر ده انتى قبلى فى عالم المدونات..هههه استمرى انتى بس فى الكتابة والقرايةوربنا يوفقك ان شاء الله
نورتينى

أحمد سلامــة said...

هو ليه مفيش جديد؟؟

moony said...

متأسفة جدا لكل اللى اتأخرت عليهم فى الرد ,النت كان فاصل عندى بقاله فترة ..بجد متأسفة لكم ..
أحمد سلامة:
مش عارفة اقول ايه بصراحة ..متشكرة قوى واتمنى يكون البوست عجبك فعلا .ومتشكرة اكتر على الكلام اللى حضرتك رديت بيه عليا فى المدونة بتاعتك..
وبالنسبة ل الامتحانات..بالتوفيق ان شاء الله واجازة سعيدةباذن الله.
اما بالنسبة ل ليه مفيش جديد..,فده يرجع لعدة ظروف ,على فكرة فيه بوست فى الدرافت بقاله مده طويييلة كل شوية اعدل فيه والآخر اسيبه,لسه مش راضيه عنه بصراحه..وفى كذا فكرة بس لسه الفرصه مش سانحة للبوح عنهم بالشكل اللى أنا اتمناه..متشكرة قوى لاهتمامك ومتابعتك.على فكرة أنا برحب بكل الآراء وبالنقد البناء الراقى ..
تحياتى..

moony said...

dandanaالجميلة :
منورانى بجد ..وباعتذر لك انت كمان على التأخير فى الرد ..بالنسبة لكلامك فده كلام حد عنده 100 سنة خبرة وكلامك صح جدااااااااااا ..بس قوليلى بجد يادندنةيفتكرى ايه الحل؟؟اننا نغير الطريقة اللى بنحب بيها,ونتهتم باللى بنحبهم بنسبة اقل؟؟ولا نعبش "بنص قلب"؟؟ بجد تفتكرى ايه الحل؟؟
زيارتك اسعدتنى ..تحياتى لكى..دومى بود

Anonymous said...

مشاعر جميلة و راقية جداً منك
لو علم الرجل أن دموعه غالية علي حبيبته مثلما هي غالية عليه و أكثر لبكي كلما أراد و تخلص من تلك الأفكار الذكورية المعقدة و الخاطئة و أصبحت الحياه أسهل و أجمل كثيراً

moony said...

Samar:
متشكرة جدا على كلامك دهزعندك حق .. جداااا .. نعم..لو علم .. لو علم العديد من الاشياء ستختلف الأمور كثيرا
نورتينى بالزيارة

dandana said...

ادينى رجعت تانى اهو اجاوب السؤال عشان ماتقوليش انى باكل عليكى الكومنتات..وانا صايمة


عارفة...
المشكلة اننا مش ممكن ابدا نعيش بنص قلب...يعنى ماينفعش نص قلب الاولانى يحب..والنص التانى يقول وانا مالى...خليه يتعذب مع نفسه...


يعنى بتهيألى اننا لما بنحب بننغمس فيه..سواء احنا شايفين له امل او لا...يعنى برضو ماقدرش اقتنع ان ممكن حد بيحب حد بجد يديله نص اهتمامه بس...

الحل بقى...بنلاقيه جوانا
يعنى اللى يقدر يعيش كدا يحب من طرف واحد...انا بسميه سلبى...وكمان راضى بكدا يعنى مستلذ بالالم اللى بيسببه لنفسه ..ويمكن يكون شايف روعة حبه وعظمته فى كدا

بس انا بحب الايجابية..
يعنى اللى يحي..يروح يقول لحبيبه انا بحب

الحب بيحمل جانب كبير من المسؤلية...واللى ماعندوش الشجاعة انه يقول بحب...وانا يتهرب منها فى البداية ...فما بالك باللى بعد كدا...

على فكرة كلامى مش صعب....ولا حتى على بنت...

انا لو فى الموقف دا...هاعمل كدا

قبلاتى يا جميل